Kurs rozwoju talentu matematycznego dla dzieci w wieku 7-10 lat
„Dziedziczenie genetyczne nie decyduje o rozwoju i sprawności mózgu w tak dużym stopniu jak środowisko bogate w różnorakie bodźce stymulujące..”
Glenn Doman
Filadelfia, Instytut Osiągania Ludzkich Możliwości
Matematyka, to umiejętność rozwiązywania problemów. Nie przez przypadek też nazywa się matematykę „Królową Nauk”.
Dzieci, które mają rozbudzony talent matematyczny są pewniejsze siebie w szkole, doskonale radzą sobie z matematyką i od początku lubią ten przedmiot.
Naszym celem jest wykształcenie wyobraźni oraz intuicji matematycznej. Uczymy dzieci samodzielnie myśleć, rozwiązywać problemy oraz dostrzegać regularności. Poprzez ten kurs dzieci rozwijają zainteresowania matematyczne i odkrywają, że matematyką można się bawić. Wyzwala to dużo radości i podnosi wiarę w siebie.
Kurs rozwoju talentów matematycznych małych dzieci opiera się na najlepszych metodykach nauki matematyki znanych i cenionych naukowców. Ich metody pracy tworzą cztery filary programu:
Są to flaschkarty, które pokazujemy dzieciom na zajęciach. Dzięki nim dzieci nieświadomie przyswajają język matematyki i matematyczne wzorce. Pokazujemy dzieciom ilości, ale również działania, ale nie tłumaczymy im zależności. Tablice raczej pobudzają instynkt matematyczny dziecka i zdolność mózgu do odkrywania wzorców i prawideł. Dzięki tej stymulacji dziecko będzie coraz lepiej rozumiało metaforycznie mówiąc „gramatykę języka matematyki”.
Karty Domana rozwijają w dziecku umiejętność rozpoznawania zbiorów, ilości i przygotowują do dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia dużych liczb.
Dziecko samodzielnie wyciąga wnioski z zapisów na tablicy – pozwalamy pracować jego genialnemu mózgowi, który przez zabawę uczy się błyskawicznie i bez wysiłku.
Maria Montessori - twórczyni systemu wychowania dzieci zw. metodą Montessori.
Metoda ta kładzie nacisk na swobodny rozwój dzieci. Przeciwstawia się systemowi szkolnemu, tłumiącemu aktywność dzieci, którego symbolem była dla Marii Montessori „szkolna ławka”.
Montessori uważała, że głównym zadaniem pedagogiki jest wspieranie spontaniczności i twórczości dzieci.Ta wybitna pedagog jest autorką ciekawych metod nauki matematyki, które mimo, że mają już prawie 100 lat, są nadal „nowatorskie” i dotąd nie odkryte przez tradycyjne systemy edukacyjne.
My korzystamy z kilku pomocy pani Marii. Dzięki nim zapoznajemy dzieci z ilościami, które kryją się za liczbami.
To bardzo ważne zagadnienie, które również sygnalizuje Doman – dzieci uczone matematyki tradycyjnymi metodami operują liczbami, ale nie wiedzą, jakie ilości kryją się za nimi. Dziecko, które ma wyobrażenie ilości, które dodaje, mnoży etc. przeżywa matematykę bardziej konkretnie niż abstrakcyjnie.
Zabawy dużymi liczbami pomocami Montessori i są dla dzieci dużo ciekawsze bardziej rozwojowe, niż sumowanie kilku patyczków w przedszkolu (które raczej nie rozwiną matematycznych skrzydeł Twojego dziecka).
Małe dzieci uwielbiają duże liczby i co najważniejsze – doskonale sobie z nimi radzą!
Jednym z bardziej obiecujących sposobów uczenia dzieci opracowali Robert i Ellen Kaplanowie na Uniwersytecie Harvarda. Naukowcy ci uważają, że każde dziecko ma matematyczny talent i można go rozwinąć. Opracowali oni metodę rozwoju umiejętności matematycznych u dzieci. Ich metoda - Math Circle, którą stosujemy na naszych kursach daje wspaniałe wyniki. Dzięki niej dzieci odkrywają swoją wewnętrzną logikę i uczą się nieschematycznego myślenia. Dzieci nie tylko zaczynają biegle rachować, ale również poprzez rozwiązywanie problemów matematycznych i logicznych rozbudzają swoją intuicję matematyczną i umiejętność myślenia.
Kaplanowie opracowali szereg gier i zabaw, które pozwalają dzieciom dobrze zrozumieć działania arytmetyczne, dzięki czemu stają się biegłymi matematykami.
Ale najważniejszym elementem metody Kaplanów jest rozwiązywanie przez dzieci problemów logicznych i matematycznych. Pobudza to dzieci do samodzielnego myślenia.
Rozwiązywanie zadań sprawia dzieciom dużo radości i podnosi wiarę w siebie. A co równie ważne, dzieci zaczynają lubić matematykę i później doskonale radzą sobie z nią w szkole!
Ambitne zadania rozwiązujemy praktycznie oraz poprzez dobrą zabawę. Pokazujemy, że matematyka nie musi być nudna i trudna. Każde zajęcia rozpoczynamy zadaniem logicznym, aby już na początku pobudzić ciekawość matematyczną uczniów. Zapis i operacje matematyczne nie są celem, a tylko narzędziem w rozwiązaniu. Dzięki temu, że nie potrzebujemy formalnego zapisu matematycznego, potrafimy z dziećmi intuicyjnie przerobić zagadnienia, które w szkole pojawią się dużo później.
Dzieci angażują się w zajęcia, gdyż są one prowadzone w formie gry fabularnej. Mali uczniowie stają się detektywami, którzy rozwijają swoje umiejętności dedukcji. Na każdych zajęciach dzieci mają do wypełnienia misję, podczas której z wypiekami na twarzy, przeżywają emocjonujące przygody.
Na zajęciach również będą regularnie odbywać się rozgrywki gry edukacyjnej "Gniew Smoka".
„Gniew smoka” to gra karciana, która uczy i bawi. Twoje dziecko rozpocznie kampanię przeciw smokom, podczas której będzie uczyć się matematyki. Misją dziecka będzie zdobycie skarbów smoka. W tym celu będzie ono musiało prawidłowo odpowiadać na pytania z kart monet, które znajdzie w talii skarbów. Monety będą mu potrzebne, żeby zdobyć ekwipunek niezbędny do pokonania smoka. Wygrany pojedynek to łza smoka, bogactwo i sława!
Twoje dziecko i Ty możecie wspólnie przekonać się, jak świetną zabawą i pożyteczną nauką są nasze kursy.